Plány školního poradenského pracoviště
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
V souladu s vyhláškou č. 27/2016 Sb. a potřebami vyplývajícími z požadavků inkluzivního vzdělávání ve škole pracuje tým odborných poradenských pracovníků Školní poradenské pracoviště (dále také „ŠPP“). Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány především výchovným poradcem, školním metodikem prevence a školním speciálním pedagogem, kteří úzce spolupracují zejména s třídními učiteli, asistenty pedagoga, v součinnosti s vedením školy a s celým pedagogickým sborem.
Školní poradenské pracoviště slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.
Smyslem služeb, které poskytuje školního poradenské pracoviště, je především vytvoření vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků, prevence rizikového chování, metodická a další podpora pedagogických pracovníků. Služby obecně kladou důraz na důvěrnost jednání a ochranu osobních dat klientů/žáků.
Členové školního poradenského pracoviště:
Mgr. Pavlína Petrušková - ředitelka, výchovný poradce
Mgr. Martin Tvardek - výchovný poradce, školní metodik prevence
Mgr. Xenie Poljaková - speciální pedagog
PLÁN PRÁCE ŠKOLNÍHO PORADENSKÉHO PRACOVIŠTĚ
ŠKOLNÍ ROK 2024/2025
Školní poradenské pracoviště zahájilo svou činnost na Základní škole Prostřední Bečva 1. 9. 2024. Hlavním cílem je poskytovat poradenské služby v těchto oblastech:
- výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- péče o žáky nadané, mimořádně nadané a žáky s neprospěchem
- problémy se školní docházkou – neomluvená a vysoká omluvená absence
- prevence rizikového chování
Priority pro školní rok 2024/2025:
- Metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými.
- Vytipování žáků s rizikovým chováním
- Péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem
Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti:
- Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Září |
Zodpovídají |
Nákup a příprava pomůcek pro integrované žáky
|
Petrušková, vyučující |
Příprava podkladů pro vytvoření IVP
|
Petrušková |
Spolupráce výchovného poradce s třídními učiteli při tvorbě IVP pro integrované žáky |
Petrušková, TU, vyučující předmětů |
Koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů se žáky a jejich zákonnými zástupci |
Petrušková, TU, vyučující předmětů |
Projednání individuálních vzdělávacích plánů s konzultanty školského poradenského zařízení
|
Petrušková |
Zahájení PSPP a PI doporučeným žákům se SVP |
Poljaková, vyučující |
Říjen |
|
Evidence a kontrola IVP pro integrované žáky
|
Petrušková |
Prosinec |
|
Depistážní šetření v 1. třídách – vyhledávání žáků s percepčním oslabením
|
Poljaková |
Leden |
|
Informace rodičům o výsledcích depistážního šetření v 1. třídách
|
Poljaková |
Únor |
|
Depistážní šetření ve 2. třídách – vyhledávání žáků se vznikající poruchou učení a jejich odesílání na komplexní vyšetření do ŠPZ
|
Poljaková |
Červen |
|
Zhodnocení výsledků péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – vyhodnocení IVP
|
vyučující dle IVP |
Úkoly pro celý školní rok
|
Zodpovídají |
Spolupráce učitelů s asistenty pedagoga při vzdělávání žáků se SVP
|
Petrušková, Poljaková, Tvardek |
Průběžné odesílání žáků na vyšetření do ŠPZ
|
|
Spolupráce s třídními učiteli a rodiči při řešení aktuálních výukových problémů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
|
|
Konzultace s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
|
|
Sledování nových poznatků v oblasti péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
|
- Péče o žáky nadané a žáky s neprospěchem
Září |
Zodpovídají |
Spolupráce s třídními učiteli při tvorbě IVP pro nadané žáky
|
Petrušková |
Zapojení žáků nadaných a mimořádně nadaných do soutěží a olympiád
|
všichni vyučující |
Listopad a duben |
|
Jednání o neprospěchu u žáků, kteří jsou za 1. a 3. čtvrtletí hodnoceni z některého předmětu nedostatečně, evidence zápisů z jednání
|
TU, vyučující předmětů |
Úkoly pro celý školní rok
|
Zodpovídají |
Průběžné sledování nadaných a talentovaných žáků a návrhy další péče o ně – zapojení do soutěží, využívání metod a forem výuky, které zajistí individuální přístup k těmto žákům ve vyučování – např. zadávání diferencovaných úkolů, motivace pro zapojení do soutěží
|
Petrušková, Poljaková, Tvardek |
Spolupráce s třídními učiteli při přípravě IVP pro mimořádně nadané žáky
|
|
Průběžné sledování žáků s neprospěchem – poskytování individuálních konzultací třídním učitelům, vyučujícím jednotlivých předmětů i rodičům těchto žáků, případně žákům samotným
|
|
Vyhodnocování závěrů pedagogických rad – přehled o žácích s neprospěchem – hledání příčin neprospěchu – úzká spolupráce s třídními učiteli a rodiči neprospívajících žáků
|
- Problémy spojené se školní docházkou
Úkoly pro celý školní rok
|
Zodpovídají |
V případě zájmu zajištění individuální poradenské péče pro rodiče žáků s neomluvenou a zvýšenou absencí
|
TU |
Sledování žáků s vysokou omluvenou absencí – projednávání případů, kdy žáci zameškali více než 100 hodin za jedno klasifikační období – jednání s třídními učiteli a zákonnými zástupci žáka, hledání příčin vysoké absence žáků ve škole a návrhy opatření
|
Tvardek |
Koordinace zajištění pomoci žákům s dlouhodobou absencí ze zdravotních důvodů – možnost zadání úkolů z jednotlivých předmětů + individuální konzultace + individuální přezkoušení
|
TU, vedení školy |
- Prevence rizikového chování žáků
Září - říjen |
Zodpovídá |
Zpracovat plán akcí zaměřený na prevenci rizikového chování
|
Tvardek |
Vypracovat Minimální preventivní program
|
|
Listopad - prosinec |
|
Aktivity školy v oblasti prevence šikanování a násilí (preventivní programy)
|
|
Informovat pedagogické pracovníky o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifik primární prevence (e-DUHA, hasiči, Policie ČR …)
|
|
Leden - únor |
|
Projednat s pedagogickými pracovníky aktivity školy zaměřené na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami
|
|
Kontrola doplňování tabulky „Obsah hodin prevence rizikového chování ve výuce“
|
|
Květen - červen |
|
Projednat na pedagogické radě primární prevenci rizikového chování
|
|
Vyhodnocení Minimálního preventivního programu
|
|
Aktivity plánované v oblasti prevence jsou jako každoročně podrobně popsány v Minimálním preventivním programu školy. Jeho cílem je předat informace o rizikovém chování, ukázat jaké problémy toto chování způsobuje ve společnosti, pomáhat žákům vyrovnávat se se stresem, posilovat jejich sebedůvěru, toleranci, příznivé klima ve třídě, zabývat se problematikou životního stylu, xenofobie a rasové nesnášenlivosti.
|
|
Minimální preventivní program školy je přílohou tohoto plánu práce
|
- Prezentace služeb Školního poradenského pracoviště
Září |
Zodpovídá |
Souhlasné prohlášení pro rodiče žáků 1. třídy při zahájení školního roku
|
Petrušková |
Aktualizace informací na webových stránkách školy, informace o poradenských službách
|
|
Průběžně po celý rok
|
|
Příprava aktuálních informací na webové stránky
|
- Konzultační hodiny a pracovní porady členů ŠPP:
Konzultační hodiny ŠPP-dle domluvy
Pracovní porady členů ŠPP-budou svolávány dle potřeby
V Prostřední Bečvě dne 30. 9. 2024
ředitelka školy Mgr. Pavlína Petrušková